HÄÄDEMEESTE ÕPETAJAD VOGELSBERGI KOOLIS SAKSAMAAL SCHOTTENIS


18. – 24. märtsini oli Häädemeeste Keskkooli õpetajatel (Rene Kurm, Aira Rahu, Viktor Koop, Aule Kink) suurepärane võimalus külastada kooli Saksamaal, Schottenis (Vogelsbergschule Schotten). Projekt on rahastatud Erasmus+ programmi põhimeetmest ning selle nimetus on  „Elamine, õppimine ja õpetamine euroopalikus koolis - õpetajate enesetäiendamine ja õppekavade uuendamine regionaalsel ja riiklikult tasandil Euroopa Liidu kontekstis“. Selle programmi raames on varasemalt külastanud õpetajad Hispaania ja Itaalia koole ning nüüd siis olid neli inimest Saksamaa koolisüsteemiga tutvumas.

Visiidi peamine eesmärk oli üldine kooliga tutvumine, tundide külastamine ning õpetajate töövarjutamine. Saksamaal algab lapse haridustee lasteaias ja algkoolis ning 4. klassi lõpuks on enam-vähem otsustatud, kas laps jätkab õpinguid koolis, kus tema väljundiks tulevikus on kutse- või kõrgharidus. Nüüdsel ajal süsteem enam nii jäik pole ning on võimalikud hilisemad liikumised ühest suunast teise. Kõik sõltub muidugi lapse õppeedukusest. Vogelsbergi koolis Schottenis on õpilased 5. – 10. klassis, kokku umbes 700 õpilast. Õpitakse reaalklassides (tulevased kõrghariduse omandajad) ning tavaklassides (tulevased kutsekooli õpilased). Lisaks alustati mõned aastad tagasi immigrantide programmiga, st et koolis on mõned immigrandid, kes õpivad peamiselt saksa keelt ning vastavalt keeleoskuse kasvule hakkavad käima ka teistes tundides. Õpetajaid on koolis umbes 40.

Tundide külastused olid õpetlikud ja huvitavad. Külastasime järgmisi õppetunde: saksa keel võõrkeelena, inglise keel, ladina keel, muusika, majandus, poliitika, kunst. Õpetaja juba on oma olemuselt uudishimuliku loomuga ja tahaks igast situatsioonist midagi õppida ning kolleegilt õppimine on üks paremaid õppimisvorme. Tajutav oli Saksa ja Eesti õpetajate ettevalmistuse erinevus. Tavaline on, et õpetaja Saksamaal õpetab mitut erinevat ainet. Schotteni koolis õpetab üks õpetaja näiteks kehalist kasvatust, saksa keelt ja muusikat. Õpetaja hariduses ja ettevalmistuses on Saksamaal esimesel kohal pedagoogilised teadmised ja oskused ning teisena tulevad ainealased teadmised, st eelkõige õpetatakse last ja alles siis tuleb aine.  

Kooli sööklat külastades tegi pisut kurvaks, et ainult 30-40 õpilast sööb igapäevaselt koolis sooja lõunat. Pigem võetakse kodust kaasa võileib, sest majanduslikult ei saa õpilased endale lõunasööki koolis lubada. Saame olla uhked ja tänulikud selle võimaluse üle, et meil on riigi poolt kõikidele õpilastele tasuta soe lõunasöök. Samuti saime aru, et koolibusside süsteem on meil mõnevõrra parem.

Õpetajatega mõtlesime, et oleme siin põhjamaal endid ja oma lapsi soojusega ära hellitanud. Ilm oli meie reisi ajal kargelt kevadine, st nullist kolme soojakraadini, aga kõikides tundides olid suured aknad pärani lahti. Meie õpilased kipuvad kurtma, kui klassis on 22 kuni 23 kraadi sooja. Lisaks veedavad õpilased vahetundides aega õues ning pikal lõunavahetunnil on õuesviibimine kohustuslik. Vaatamata sellele, et sadas lund ja lörtsi.  

Külaskäik Saksa kooli oli huvitav ning andis mõtlemisainet. Samas said õpetajaid kinnitust sellele, et õpilased ja õpetajad on igal pool sarnased ning et teeme igal pool üsna samasugust tööd. Visiidi käigus rääkisime muidugi ka koostöö jätkamise võimalustes ning eelkõige mõtleme õpilaste vahetuste peale.

Aule Kink
Häädemeeste Keskkooli direktor

Artikkel vallalehes LIIVIRANNA 2018, 4 lk 9

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar