ÕPETAJATE ÕPIRÄNNE HISPAANIASSE

ÕPETAJATE ESIMENE ÕPIRÄNNE

Häädemeeste Keskkool osaleb tänavu taas rahvusvahelises projektis. Seekord on tegemist õpetajate õpirände projektiga, mis kestab kaks aastat (2016-2018). Projekt kannab nime „Elamine, õppimine ja õpetamine euroopalikus koolis“. Projekti eesmärk on võimaldada õpetajatel tutvuda teiste riikide koolidega ning sealse õppetöö korraldusega, vahetada kogemusi ja valmistada ette järgmist projekti, milles osalevad ka õpilased.  


Seekord on osavõtvaid riike neli -  Saksamaa, Itaalia, Hispaania ja Eesti. Meie kooli kuuel õpetajal on võimalik külastada kolme partnerkooli, Eestisse on oodata õpetajaid Saksamaalt.


14. novembrist 20. novembrini olime meie, kaks Häädemeeste kooli õpetajat, koos kahe kolleegiga Saksamaa Schotteni linna Vogelsbergi koolist Colegio Divina Pastora õpetajate töövarjuks Monovari linnas Hispaanias.


Monovar (Monover) on linn Alicante provintsis 40 kilomeetri kaugusel Vahemerest. Linnas on elanikke 13 000 ringis.
Alicante provints on mägine ja kuiv, tõsiseks probleemiks on vee vähesus. Ometi kasvatatakse seal oliive, mandleid, viinamarju, aga ka mandariine ja apelsine. Suured kasvandused tarbivad palju vett, suviti lülitatakse vee säästmiseks  paariks tunniks  veesüsteemid välja. Piirkonnas asuvad ka mitmed populaarsed suvituslinnad, on mandli-, veini- ja marmoritööstusi.


Colegio Divina Pastora on katoliiklik kool aastast 1979. Selle asutajaks oli pastor M. Faustino, kelle poolt on loodud seda tüüpi koole üle Hispaania kokku 12. Kool on tasuline (20 eurot kuus), lisaks tuleb vanematel maksta õppematerjalide eest ning osta lapsele koolivorm. Koolis õpib 330 õpilast ning töötab 35 õpetajat. Kaks korda kuus külastab kooli kohalik pastor ning igapäevaselt töötab majas nunn. Koolis on kaks kabelit, üks suur ja teine väike. Suuremas peetakse pühade ajal teenistusi ning korraldatakse ka lastevanemate koosolekuid. Päev algab palvusega.


Hispaania katoliiklikes koolides on eristatavad kolm astet – lasteaed, alg- ja põhikool.
Kolme- kuni viieaastased lapsed käivad lasteaias. Igal rühmal on kasutada üks klassiruum. Koolis  kasutatakse palju projektõppemeetodit.
Külastasime 5-aastaste laste rühma tundi, mille teemaks oli „Haid“. Eelmistes tundides olid lapsed koostanud õpetajaga mõistekaardi, voolinud plastiliinist erinevat liiki haide kujukesi ja kleepinud tükkidest kokku nende pilte. Vaadeldud   tunnis vastasid neljalised rühmad kaaslaste küsimustele läbitud teema kohta. Tunni lõpus moodustasid lapsed põrandal lamades nii pika rivi,  kui pikk võiks üks keskmine hai olla. Rivi ulatus klassiruumist koridori.
Inglise keele õpetamist alustatakse väga varakult, see toimub läbi laulukeste ning mängude.
Keha füüsilise  poole arendamist peetakse  väga oluliseks - näiteks minnakse  ruumist ruumi käpuli roomates või marssides, võimlemiskohaks sisustatud klassitoas läbitakse väike rada. Käte abil rippudes liigutakse mööda horisontaalselt paigutatud redelit, siis rullivad lapsed end põrandal. Seejärel ootavad neid pehmed takistused, millest tuleb üle ronida või alt läbi pugeda. Sellega toimetulek näitab ühtlasi ka koolivalmidust.
Lasteaialapsed viiakse lõunaks koju magama ja sööma. Tagasi kooli tuuakse nad kella kolmeks. Väikeste päev lõpeb kella viiest.


Kooli alustatakse 6-aastaselt ning lõpetatakse 16-aastaselt.
Tunni pikkus on 55 minutit. Tundide vahele jääb umbes viis minutit selleks, et üks õpetaja jõuaks ära minna ning teine õpetaja asemele tulla. Enamasti õpilased ei jää  ilma õpetajata klassiruumi. Õpetajad kannavad töörõivana valgeid kitleid. Õpilased võivad olla koolis dressides, kui on kehalise kasvatuse tund. Päeva jooksul on kaks 20-minutilist vahetundi, mil tegutsetakse kooliõuel ning süüakse kodust kaasa võetud lõunaoodet. Algklassid einestavad koolis. Toidu maksumus on kolm eurot. Koolipäevad on kaheksast poole kolmeni.


E-kool on kasutusel neljandat aastat. Eelnevalt jagati selle vahendusel informatsiooni ainult koolisiseselt, tänavu on kaasatud ka õpilased ja lastevanemad, kuid hindeid sinna ei märgita. Vanemad arvavad, et e-kooli märgitud kodused ülesanded vähendavad lastepoolset vastutust.


Meil oli võimalus näha tehnoloogia, kunstiõpetuse, matemaatika ja keeletunde.
Esimeseks võõrkeeleks on inglise keel, sellega alustatakse 6-aastaselt ning seda on esialgu neli nädalatundi, keskastmes kolm tundi.Teiseks võõrkeeleks on saksa keel, sellega alustatakse 12-aastaselt ning nädalas on kaks tundi. Võõrkeeleõpetajaid häirib, et inglise keele tundide arvu tahetakse vähendada ja selle võrra katalaani keele (ametliku piirkondliku riigikeele) tundide arvu suurendada. Huvitav oleks näha olnud, kuidas on tavaline keeletund üles ehitatud.
Külastatud tundides tutvustasid õpilased oma riiki, piirkonda ning tähtsamaid linnu, samuti  esitati palju küsimusi Eesti ning Saksamaa kohta.


Käsitöö/kodunduse ja tööõpetuse tunde koolis ei ole, küll aga tehnoloogia tunnid, mis on segu kunsti- ja arvutiõpetusest ning käelisest tegevusest. Tunde on kaks korda nädalas, poisid-tüdrukud koos. Sealsed õpetajad olid positiivselt üllatunud, et Eesti koolides on need ained praktilist laadi – tehakse süüa, valmistatakse erinevaid esemeid.


Selles koolis töötab õpetajana tegevkunstnik Xavi Garcia, kes kasutab oma tundide ühe osana loovmaalimist, et vähendada õpilaste hirmu kunsti loomise ees.
Tema ateljees nägime valmivat tööde sarja „Kodanikud“ („Citizens“), mis koosneb segatehnikas maalidest ja fiiberklaasist valmistatud objektidest.
Tema töid on eksponeeritud paljudes Euroopa linnades – Berliinis, Brüsselis, Edinburgis, Londonis. Aastal 2011, kui Tallinn oli kultuuripealinn, külastas ta ka Eestit. Võib öelda, et tema looming on sama värviküllane kui tema isik.


Rahvusvahelised projektid on Monovari linnale väga olulised. Linnapea, kes on ametikohal töötanud 2 aastat  ja on ise muusika-alase haridusega, toetab koole igati. Kohalik televisioon kajastas nii projekti toimumist kui ka osaliste vastuvõttu meeri juures.


Hispaanias viibitud päevadesse mahtus veel mitu töökoosolekut jätkuprojekti ettevalmistamiseks, kuhu kaasatatakse projektis osalevate koolide õpilased. Kirja said pandud esialgsed teemad, eesmärgid, ülesanded ja väljundid.


Rene Kurm
Liie Juhkam



Häädemeeste Keskkooli õpetajad

Artikkel ilmus kohalikus vallalehes.

Fotoseeria reisist.

Õpilaste tööd ja tegemised enne õpetajate Monovari reisi:
1) Miguel de Cervantes Saavedra (1547 – 1616) „Don Quixote of La Mancha“ - skulptuurid
2) Miguel de Cervantes Saavedra (1547 – 1616) „Don Quixote of La Mancha“ - kollaaźid

Kollaaźid ja skulptuurid leidsid oma uue kodu Monovari partnerkoolis.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar