Osalesime Erasmus+ õpirände kajastustekonkursil


Õpiränne Euroopasse ja tagasi - Häädemeeste Keskkooli õpetajad töövarjuks Saksamaal

18. – 24. märtsil 2018 oli Häädemeeste kooli kolmel õpetajal ja minul koolijuhina võimalus külastada kooli Saksamaal (Vogelsbergschule Schotten). Projekti „Elamine, õppimine ja õpetamine euroopalikus koolis - õpetajate enesetäiendamine ja õppekavade uuendamine regionaalsel ja riiklikult tasandil Euroopa Liidu kontekstis“ rahastus oli Erasmus+ programmist. Vogelsbergis on aktiivne rahvusvaheline koostöö nii linna kui kooli tasandil ning Häädemeestel on sama kooliga juba ka varasem positiivne koostöökogemus, mistõttu olime nõus ühinema töövarjuprojektiga. Lisaks Vogelsbergi koolile oldi projekti raames varasemalt külastatud Hispaania ja Itaalia koole ning viimasena tutvusime Saksa koolisüsteemiga.
Saksamaal algab lapse haridustee lasteaias ja algkoolis ning 4. klassi lõpuks on enam-vähem otsustatud, kas laps hakkab tulevikus õppima kutse- või kõrgharidus. Nüüdsel ajal süsteem enam nii jäik pole ja on võimalikud hilisemad liikumised ühest suunast teise, aga kõik sõltub lapse õppeedukusest. Vogelsbergi koolis õpitakse 5. – 10. klassis, kokku umbes 700 õpilast. Õpetajaid on koolis umbes 40. Õpitakse reaalklassides (tulevased kõrghariduse omandajad) ning tavaklassides (tulevased kutsekooli õpilased).  Hiljuti alustati ka immigrantide programmiga. Immigrandid õpivad alguses peamiselt saksa keelt ning vastavalt keeleoskusele hakkavad käima järjest ka teistes tundides.
Koolis toimusid meie reisi ajal ehitustööd – maja juurdeehitus oli lõpujärgus. Üldiselt oli koolimaja sarnane meie omadega. Söökla oli aga üsna teistsugune – see oli väga väike. Sooja lõunat sööb koolis igapäevaselt 30-40 õpilast. Pigem võetakse kodust kaasa võileib, sest majanduslikult ei saa õpilased endale lõunasööki koolis lubada. Saame olla uhked ja tänulikud selle võimaluse üle, et meil on riigi poolt kõikidele õpilastele tasuta lõunasöök. Samuti saime aru, et koolibusside süsteem ja transpordivõimalused on meil mõnevõrra paremad.
Õpetajatega kogesime, et oleme siin põhjamaal endid toasoojusega ära hellitanud. Ilm oli meie reisi ajal kargelt kevadine, st nullist kolme soojakraadini, aga kõikides tundides olid aknad pärani lahti. Meie õpilased kurdavad, kui klassis on 21 kraadi sooja. Lisaks veedavad õpilased seal vahetunnid õues ja pikal lõunavahetunnil on õuesviibimine kohustuslik. Vaatamata sellele, et sadas lund ja lörtsi. 
Meie õppereisi peamine eesmärk oli tundide külastamine. Nägime järgmisi õppetunde: saksa keel võõrkeelena (immigrantidele), inglise keel, ladina keel, muusika, majandus, poliitika, kunst. Õpetaja on oma olemuselt uudishimulik ja tahaks igast situatsioonist midagi õppida. Kolleegilt õppimine on üks paremaid õppimisvorme. Tajutav oli Saksa ja Eesti õpetajate ettevalmistuse erinevus. Tavaline on, et õpetaja Saksamaal õpetab mitut erinevat ainet. Schotteni koolis õpetab üks õpetaja näiteks kehalist kasvatust, saksa keelt ja muusikat. Õpetaja hariduses ja ettevalmistuses on Saksamaal esimesel kohal pedagoogilised teadmised ja oskused ning teisena tulevad ainealased teadmised, st eelkõige õpetatakse last ja alles siis tuleb aine. 
Teine reisi eesmärk oli, et meie õpetajad annavad seal ise tunde. Võõrkeeleõpetajad said kogemuse võrra rikkamaks ja õpetasid saksa noortele inglise keelt. Meie õpetajad said sellega suurepäraselt hakkama ning Saksa kolleegidelt ja õpilastelt hulgaliselt positiivset tagasisidet.
Reisil oli ka salajane eesmärk. Sama kooliga oli meil plaanis teinegi koostööprojekt. Projekt oli juba kinnitatud, aga siis vahetus Vogelsbergi koolis direktor ning ta tühistas selle. Kurbus ja arusaamatus oli suur nii meil kui sealsetel õpetajatel. Seetõttu kutsusid nad minu kui koolijuhi ka kaasa, et ma pisut „mõjutaksin“ uut direktorit ja et me koostöö ikkagi jätkuks. Saksamaal saime aru tühistamise põhjustest. Eelmine direktor oli juhtinud kooli pikalt ning juba mõnda aega otsiti uut direktorit. Keegi ei tahtnud seda ametikohta vastu võtta. Õpetaja töötasu on Saksamaal kõrge ja õpetaja töö väga populaarne. Vabu õpetaja töökohti praktiliselt ei ole, pigem on töötuid õpetajaid. Samas ei taheta olla koolijuht – töö pole just kergete killast. Vogelsbergi koolis vaadatigi siis ühele õpetajale sügavalt silma ning tal ei jäänud muud üle kui võtta direktori ametikoht vastu. Alustava koolijuhina on niigi väljakutseid palju ja kui esimese asjana pannakse allkirjastamiseks rahvusvaheline projekt, siis loomulikult ei saa seda heaks kiita. Lisaks ei tunne direktor end inglise keeles kindlalt. Mõistsime seal olles olukorda ja saime aru projektist keeldumise põhjustest. Direktor nägi meid, sai aru koostööprojektide positiivsest mõjust ning praeguseks mõtleme järgmise koostööprojekti peale. Kusjuures direktori initsiatiivil. Tore!
Koolimaja tutvustasid meile 9. klassi õpilased. Ringkäigu lõpus istusime klassiruumis ning nad esitasid meile Eesti kohta erinevaid küsimusi. Meie muidugi küsisime ka nende käest kooli, õppimise jms kohta. Uurisime, kas noored juba teavad, kelleks nad tahavad saada. Üks tüdruk tõstis kohe käe ja teatas, et tema võib rääkida küll, sest on oma soovis kindel. Neiu teatas, et tahab saada politseiametnikuks. Tema kõrval istuv noormees teatas siis, et tema võib ka oma plaanidest rääkida, sest on ka üsna kindel, mis tööd hakkab tulevikus tegema. Tema soovib saada hooldustöötajaks. Neid kaht noort inimest kuulates olime meie üsna üllatunud ja ütlesime, et Eestis ei oleks selline asi võimalik. Võib-olla me leiaksime Eestis mõne põhikooli lõpetava neiu, kes soovib saada politseinikuks, aga päris kindlasti ei leia me kedagi, kes tahaks saada hooldustöötajaks ja rohkem kui võimatu  on see, et see võiks olla noormees. Nüüd oli sakslaste kord imestada, et miks ometi. Me tõdesime, et nii see lihtsalt on. Hooldussüsteem Eestis on kahjuks selline, et ükski noor inimene ei unista tööst hooldushaiglas ning meil on hulgaliselt ameteid, mille puhul on stereotüüpsed mõtlemised, mis on meeste ja mis naiste töö.  
Alustasin tööd Häädemeestel 2016. aastal ning selle projekti positiivne rahastamisotsus oli minu esimeste tööpäevade uudis. Kooliaasta alguses arutasime koosolekul projektis osalemist ning minu üllatus oli suur, et erilist tungi nendele reisidele õpetajate poolt polnud. Saksamaale minekuks tuli ühte õpetajat ikka veenda. Reisil küsisin õpetaja käest, kas ta on selle otsuse üle õnnelik. Loomulikult oli ta rahul, aga ta tunnistas, et ta ikka väga kartis. Keeleoskus pole just kõige parem ning reisimise kogemused puuduvad. Iga uus asi tekitab ju natuke ebakindlust, aga tal on väga hea meel, et ületas endas hirmu. Positiivne kogemus pani õpetaja keelt õppima ning järgmisi reise planeerima – nii töö- kui eraelus.  
Kokkuvõtlikult tõdesime, et külaskäik Saksa kooli oli huvitav ja andis mõtlemisainet. Samas said õpetajaid kinnitust, et õpilased ja õpetajad on igal pool sarnased ning teeme samasugust tööd. Töövarjuks olemine laiendas silmaringi, aga andis meie õpetajatele ka enesekindlust.



Aule Kink
Häädemeeste Keskkooli direktor

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar